Ayat Nur



“Allah adalah Nur (cahaya) langit dan bumi”, dengan ayat yang singkat itu saja, kita sudah memahami bahwa segala “dzurrotul-Wujud” berasal dari Nur. Dan Nur itulah “Cholqun Awwal”, kerena Dia-lah “Ta’yin Awwal” yang hadir dengan “Ainul-Wujud”. Namun tiada lain, Dia-lah jua “Haqqol-Wujud”.

Tatkala kurenungi pribadiku, lalu aku membuat pemecahan kata :

“A-ku ; Badan-ku ; Diri-ku”.

kalau diambil dari huruf Al-qur’an, adalah : “A-na”. Namun dia terdiri dari tiga huruf, yaitu :(1). Alif (Al-Haqqu minallah), yaitu : yang haq dari Allah, (2). Nun dan Alif (Nurullah).
Dapat saja diselaraskan antara “A-na” dengan “A-ku”.
“A” datang dari Allah. Badan dijadikan dari tanah. Diri mendatang kemudian, yang merupakan “Choqun Achor”.

Mula pertama aku dijadikan sampai berupa dan bertampan dan berwujud oleh Yang Maha Kuasa, dijadikan dari tanah, itulah badanku. Itulah pengertian “Lembaga Adam”, yang kemudian ditiupkan kedalamnya (dalam batang tubuh)itu akan “Ruh”. Yang meniupkan Tuhan, maka terdirilah “A-ku”, yang mendirikan Allah. Dan berdirilah aku dengan sendirinya.
Dengan adanya “A-ku” maka hiduplah badan-diriku, dan jadilah aku menjadi manusia hidup, oleh karena ada yang menghidupkan-ku. “A”-ku datang dari Allah, Badan-ku dijadikan dari tanah, Allah Tuhan-ku, meniupkan “Ruh”-Nya kedalam batang tubuh-ku, maka berdirilah “A-ku”.

Aku, sebenarnya adalah “Ruh”

Aku diberi Tuhan 7 lapis jasmani, bulu, kulit, daging, darah, otot, tulang, sungsum. Dengan pengendali jasmani sebanyak 7 lapis pula, penglihatan, pendengaran, pengucap, penciuman, perasa, gerak(?) dan diam(?) kita.

Kesemuanya disusun dan diatur oleh Yang Maha Penyusun lagi Maha Pengatur. Suatu susunan dan aturan yang patut menjadi bahan pelajaran bagi kita untuk ditiru sebagai perumpamaan.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Ayat Nur

  1. aminnullah says:

    (Manusia bergerak karna kudrata llah )kita solat menyebah allah (bgimna dngan klimat allah menyemba allah) mohon di jelaskan

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s