Doa untuk ketenangan jiwa

Nabi SAW menyuruh umatnya agar mengamalkan doa pagi dan petang bagi mengatasi masalah jiwa, antaranya seperti diriwayatkan oleh Abu Daud, daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a iaitu:

“Allahumma inni a’uzubika minal hammi walhazan. Wa’a’uzubika minal ‘ajzi wal kasal wa’a’uzubika minal jubni wal bukhli, wa ‘a’uzubika min ghalabatid daini waqahrir rijaal.

bermaksud:

Ya Allah aku berlindung kepada-Mu daripada rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepada-Mu dari beban hutang dan penindasan orang).”

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

36 Responses to Doa untuk ketenangan jiwa

  1. Nur kasih says:

    Sy mahu cari ketenang hatì sy mahu cari kelembut hati dn juga cari kuat iman mampu melakukan apa yang deingin lakukan tu insan yang saya sayang

  2. muhaimin says:

    bgaimanakh cara supaya tidak meniggalkan solat

    • Hanya mencari redha Allah says:

      Perkara pertama dihisab ialah solat. Bagaimanakah akan terhitung kebaikan yang lain jika persoalan solat tidak lepas dik? Pertemuan dengn Allah akan tetap tiba…dunia hanya sementara berbanding akhirat yang kekal abadi….tanpa perlu formula matematik sesiapa pun boleh ukur mana satu alm yang lebih menguntungkan….jadi, jangn tertipu dengan dunia, mulakan dengan solat cukup 5 waktu dan diiringi dengan semua kebaikan lain. Sukar? Memang sukar pada mulanya kerana trpaksa brperang dengan hasutan syaitan dengan kehendak hawa nafsu. Bertawakkal kepada Allah, dengan niat yang baik…insyaallah Allah sentiasa membantu. Allah itu maha pengasih penyayang… SOLAT itu hadiah Allah untuk kita. Semoga kita tak tergolong dlm golongan yg bodoh sombong dan amat rugi…..

    • zaki fadzil says:

      Cuba amalkan doa ini untuk diri sendiri dan keturunan, mudah-mudahan rajin solat.
      Robbij-álnii muqiimaSSolaati wamin dzurriyyatii robbana wataqobbal dúaa.
      (SS hurud sad bukan sin).

      Amalkan selawat thibbil qulub secara wirid setiap hari (bilangan ikut kemampuan) juga boleh menenangkan hati. Memang berkesan, cubalah.

    • syafiqmaula says:

      doa atau zikir sebanyak yg boleh inssyaalah mudah solat

  3. Uza bojan says:

    Entah apa yang ada aku ingin selalu berusaha untuk menenangkan jiwa ku,yang permasalahannya yg sudah2.

  4. ina says:

    saya ingin tenangkan diri dari semua masalh dunia…

  5. Aamiin ya ALLOH YA ROBBAL’ALAMIIN. $emoga ENGKAU mengabulkan doa kami ya ALLOH.Hanya pdaMU tmptku Memohon,Hanya pdaMU tmptku Mengadu dri pahit yg Menyiksaku.”YA ALLOH BERIKANLAH KETENANGAN DALAM HATI & JIWAKU SEHINGGA AKU DPT SELALU BERFIKIR POSITIF DLM MNJALANI HIDUP INI.”

  6. yana irdina says:

    ya ALLAH..aku redha d atas ketentuanMu..kerana dsebalik kepayahan aku lebih mengingatiMu…dan aku bersyukur dgn nikmatMu..aku bermohon sntiasa terpelihara dr kmungkaran dan pimpinilah aku dlm mncari kredhaanMu…

  7. indah says:

    ketenangn hidup lebih penting dari pada harta dan benda

  8. Hanisah Hashim says:

    Merasa ketenangan tp ada kerisauan dijiwa…..itu yg timbul keraguan…….

  9. Nurulaini says:

    Dunia penuh dgn pancaroba, begitu juga saya, saya dilanda kemelut rumah tangga yg amat buat kan hati dan jiea tidak keruan, Alhamdulillah dgn keredaan Allah, walaupun kes masih belum selesai saya tenang, tiap kali berdoa saya yakin yg Allah tolong untuk kebaikan, tak putus beribadah, solat 5 waktu, solat sunat hajat, mengaji dan berdoa. Alhamdulillah saya bersyukur Allah menduga hambanya dan hikmah nya amat besar utk dunia dan akhirat

  10. limchahin says:

    tenangan hidup sangat penting untuk menjalankan seluruh aktifitas.,,, ^_^

  11. Aida says:

    Saya mahu tenangkan jiwa. dah pelbagai zikir saya baca, tak tenang juga
    sebab saya sangat kecewa dan sukar melupakan seseorang yang menghancurkan. ada tips x

  12. norhayati says:

    mcari ktenangan dlm jiwa adalah yg paling Susah skali.tp dgn izin Allah aku akn ktemu jua..tenang ketika solat..tenang rasa ddlm jiwa nie..tp solat adalah pkara yg paling susah manusia nk buat klu iman dhati xkuat..nk lawan dgn hasutan syaitan…

  13. nuraini says:

    Askum..saya ingin melupakan masa lalu yg menyedihkan&melupakan perkara yg membuat saya menanggis..hampir tiap2 mlm saya akan menanggis..dan kadang2 saya tak dapat tidur..zikir&sholat menjadi amalan harian..akan tetapi tetap menanggis dan tak dapat tidur..ya Allah tolonglah hambamu ini melupakan perkara yg menyedihkan&masa lalu..berikan lah hamba ketabahan&kesabaran..amin

  14. Aprilia natasya says:

    Mudah2an allah senantiasa mengabulkan doa hambanya.amin

  15. rud says:

    apa yg shrusnya dilakukan untk mendptkn ketnangan jiwa..

  16. asrie says:

    Tenangkn hati ku ya Allah..pemudahkn segala urusanku didunia & diakirat kelak.amin..yarabbi.

  17. SS says:

    Salam, sekiranya kita rasa stress dgn suasana dan keadaan tempat kerja dan sehingga mengganggu kerja, jiwa dan emosi adakah lebih baik cari kerja lain atau bertahan sahaja? Adakah dgn mencari kerja lain bermaksud kita tidak redha dgn ujian Allah?

  18. ainon syafiqah says:

    ya allah semoga engkau tenangkan hati hambamu ini.amin

  19. suryadi says:

    Saya mau ingin istri saya hati x tenang dan sllu berpikiran positif

  20. yuli says:

    saya ingin menenangkan hati n pikiran dari berbagai masalah yg sedang melanda,dari ancaman suami yg hendak membuat saya n keluarga saya menderita dengan jalan dia lewat dukun,tapi saya tetap percaya pda Allah Swt n yakin pd kebesaranNya.Insyallah dg membaca dan banyak dzikir sy bs mendapatkan ketenangan lahir n batin.trimakasih.

  21. siti zulaifah says:

    saya selalu berasa tertekan dan mudah rasa sedih,,apkh doa @perkara yg plu sy amlkn untuk menengkn hati n jiwa sy ne selain doa tdy

  22. yuni says:

    Amiien

    • AHMAD MUHAJIR says:

      serahin pasrahin semua nya sama Alloh mohon petunjuk dari nya. yg penting kita selalu taat BERIBADAH & menjauhi segala larangan NYA.

  23. anip says:

    ari nie ingn ku hubah ala tuju ku….ya ALLAH BERI KAN LA AKU KETENAGN YA ALLAH AKU UMAT MU YG SERING MELAKU KAN DOSA….

  24. Nim says:

    Assalammualaikum,

    Saya dianayai oleh family mentua, adik2 suami saya x suka saya. Masalahnya bekas isteri sll kunjungi rumah mentua saya mcm mana saya nk menempuhinya. Berbagai2 cacian dan tomahan dilemparkn dkt laman sosial. Saya x fhm kakak yg sulung kuat dgn agama mengapa dia x pernah menegur adik2nya. Skg saya mdiamkn diri sedih sgt2 apa perlu saya buat.

  25. ya allah maha besar lagi maha mengtahui lagi maha penyayang aku sebagai umat mu terima apa sahaja yang kau beri kepada ambar mu ini selagi aku hidup dlm muka bumi yg nyata sekarang ni.sampai sesuatu hari nanti kau tarik nyawa ku sikit demi sikit roh aku sekarang ini untuk menjumpai kau di hari azab api neraka yg kelab nnti .aku harap aku ikut gerogan orng yg ada hidayar.aku tak nk masuk api neraka kau menyesai aku ini .aku harap dngn mu bagi lah aku perluang kali nii sahaja aku betol kn diri aku yg ego sekarang ini ya allah

  26. syafiqmaula says:

    revers minda anda kenang org yg susah dari anda

  27. Rena says:

    Alhmdulilah….doa ini sngat baik …
    Amin ya allah….

  28. nadia says:

    bila waktu mlm hati selalu tak sedap hati trasa sejuk2 nak kata memang x selesa la. dan selalu fikir yg bukan2.

Tinggalkan Jawapan

