Doa doa Nabi Muhammad saw

1. YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU MEMOHON KEPADAMU SUPAYA DIBERI HIDAYAH, KETAKWAAN, KESUCIAN DAN KEKAYAAN (Riwayat Muslim)

2. YA ALLAH YANG MEMBALIK-BALIKKAN HATI, BALIKKANLAH HATI KAMI UNTUK MENTAATIMU (Riwayat Muslim)

3. YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARI BALA’ YANG BERSANGATAN, CELAKA YANG DASYAT, QADA’ YANG BURUK DAN ANCAMAN DARI MUSUH (Muttafaq ‘Alaih)

4. YA ALLAH, PERBAIKILAH BAGIKU AGAMAKU YANG MENJADI PUSAT URUSANKU DAN PERBAIKILAH BAGIKU DUNIAKU YANG MENJADI KEHIDUPANKU DAN PERBAIKILAH BAGIKU AKHIRATKU YANG KEPADANYA TEMPAT KEMBALIKU DAN JADIKANLAH HIDUP SEBAGAI PENAMBAH KEBAIKAN KEPADAKU DAN JADIKANLAH MAUT ITU SEBAGAI KESENANGAN BAGIKU DARI TIAP-TIAP KEBURUKAN (Riwayat Muslim)

5. YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARIPADA KEHILANGAN NIKMATMU, BERUBAHNYA KESIHATANKU YANG ENGKAU ANUGERAHKAN DAN SEKSA YANG TIBA-TIBA DAN SEGALA KEMURKAANMU (Riwayat Muslim)

6. YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARI SIFAT LEMAH, MALAS, BAKHIL DAN NYANYUK, BEGITU JUGA AZAB KUBUR. YA ALLAH, DATANGKANLAH KETAKWAAN KEPADA DIRIKU DAN BERSIHKANLAH IA. ENGKAULAH SEBAIK-BAIK YANG MEMBERSIHKANNYA, ENGKAULAH PEMIMPIN DAN IKUTANNYA. YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARI ILMU YANG TIDAK BERMANFAAT, HATI YANG TIDAK KHUSYUK, NAFSU YANG TIDAK PERNAH MERASA CUKUP DAN DOA YANG TIDAK DIPERKENANKAN (Riwayat Muslim)

7. YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU BERLINDUNG KEPADAMU DARI AKHLAK YANG TIDAK DISUKAI, BEGITU JUGA PERBUATAN-PERBUATAN DAN KEINGINAN-KEINGINAN (Riwayat Tirmizi)

8. YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU MEMOHON KEPADAMU MENDAPAT RAHMATMU, KEAMPUNAN, KESELAMATAN DARI TIAP-TIAP DOSA, MENDAPAT TIAP-TIAP KEBAIKAN, MASUK SYURGA DAN TERLEPAS DARI NERAKA (Riwayat Tirmizi)

9. YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU MEMOHON KEPADAMU CINTAMU, CINTA ORANG YANG MENCINTAIMU, AMAL YANG MENYAMPAIKAN AKU KEPADA CINTAMU. YA ALLAH, JADIKANLAH MENCINTAIMU LEBIH AKU SUKAI DARI MENCINTAI DIRIKU SENDIRI, KELUARGA SENDIRI DAN AIR YANG SEJUK (Riwayat Tirmizi)

10. YA ALLAH, TAMBAHILAH KEPADA KAMI DAN JANGAN KURANGI, MULIAKANLAH KAMI DAN JANGAN DIHINAKAN, ANUGERAHILAH KAMI DAN JANGAN DITEGAH, UTAMAKANLAH KAMI DAN JANGAN DIKETEPIKAN DAN REDHALAH KEPADA KAMI DAN SENANGKANLAH HATI KAMI (Riwayat Tirmizi)

11. YA ALLAH, JADIKANLAH AKU BANYAK BERSYUKUR DAN JADIKANLAH AKU BANYAK BERSABAR DAN JADIKANLAH AKU KECIL DI MATAKU DAN BESAR DIMATA MANUSIA (Riwayat al-Bazaar)

12. YA ALLAH, BERIKANLAH KAMI RASA TAKUT KEPADAMU YANG DAPAT MENGHALANG KAMI DARI MELAKUKAN MAKSIAT KEPADAMU. ANUGERAHILAH KAMI KETAATAN KEPADAMU YANG BOLEH MENYAMPAIKAN KAMI KE DALAM SYURGAMU. KEYAKINAN YANG DAPAT MERINGANKAN KAMI DARI MUSIBAH-MUSIBAH DUNIA DAN KURNIAKANLAH KEPADA KAMI NIKMAT PENDENGARAN, PENGLIHATAN DAN KEKUATAN SELAGI KAMI MASIH HIDUP DAN JADIKANLAH IA PEWARIS DARIPADA KAMI DAN JADIKANLAH DENDAM KAMI KE ATAS ORANG YANG MENZALIMI KAMI DAN BANTULAH KAMI TERHADAP ORANG YANG MEMUSUHI KAMI. DAN JANGANLAH JADIKAN DUNIA SEBAGAI PUNCAK CITA-CITA KAMI, SEMPADAN ILMU KAMI DAN JANGAN MENGUASAI KE ATAS KAMI ORANG YANG TIDAK MENARUH BELAS KASIHAN KEPADA KAMI (Riwayat Tirmizi)

13. YA ALLAH, KAYAKANLAH DAKU DENGAN ILMU, HIASILAH DAKU DENGAN SIFAT PENYANTUN DAN MULIAKANLAH DAKU DENGAN TAKWA SERTA CANTIKKANLAH DAKU DENGAN KESIHATAN (Riwayat Ibnu al-Najjar)

14. YA ALLAH, SUCIKANLAH HATIKU DARI KEMUNAFIQAN, AMALKU DARI RIYA’, LIDAHKU DARI KEBOHONGAN, MATAKU DARI KHIANAT, KERANA SESUNGGUHNYA ENGKAU MENGETAHUI MATA YANG BERKHIANAT DAN APA YANG TERDETIK DI HATI (Riwayat al-Hakiim)

Doa merupakan senjata dan perisai ampuh bagi seorang Mukmin. Berdoa mampu memberi nafas hidup yang lebih positif sekaligus mengikis segala prasangka negatif terhadap kehidupan mendatang. Doa juga adalah kemuncak segala harapan setelah usaha dilakukan untuk mencapai sesuatu. Segala harapan dan usaha mestilah ditamatkan dengan menyandar permohonan kepada Allah. Jika berjaya janganlah sombong. Jika gagal janganlah berputus asa. Teruskan usaha, ikhtiar dan seterusnya memohon dipermudahkan segalanya melalui doa kepada pemilik Nyawa kita.Amin…..

About these ads

Perihal Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Doa doa Nabi Muhammad saw

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s