Doa Pengantin DiMalam Pertama

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد
 
Diceritakan bahawa Ibn Mas’ud mengajar supaya apabila mahu mendatangi isteri pada malam pertama, elok membaca doa: للهم بارك لي في أهلي وبارك لهم فيّ اللهم ارزقني منهم وارزقهم مني اللهم اجمع بيننا ما جمعت بخير وفرق بيننا إذا فرقت إلى خير
 
Maksudnya: “Ya Allah, berkatilah aku pada keluargaku, dan berkatilah mereka padaku. Ya Allah, kurniakan kepadaku rezeki daripada mereka, dan kurniakan mereka rezeki daripadaku. Ya Allah, himpunlah antara kami dengan kebaikan selagi Engkau himpunkan kami. Dan pisahkanlah antara kami kepada kebaikan jika Engkau pisahkan antara kami”.

Direkod oleh Abdul Razzak (no: 10461), dan Thabarani dalam Mukjam Kabir (no: 8993). Walaupun doa ini tidak sabit dalam sunnah Nabi SAW, tetapi boleh beramal dengannya kerana tidak disyaratkan dalam berdoa menggunakan hadis-hadis sahih. Apatah lagi, ia datang daripada sahabat.

Wallahu A’lam

About these ads

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Doa Pengantin DiMalam Pertama

  1. naufal adli says:

    Assalamualaikum wr wb pakcik…salam kenal dan salam persaudaraan pakcik, saya sangat suka dgn blog pakcik ini, apa boleh saya mengetahui email pakcik untuk menambah erat tali silaturrahmi ini, saya dari kota medan Sumatera utara. Email saya. t4uf1k_sp@yahoo.co.id…trima kasih atas jawabannya pakcik

  2. Mukhlis says:

    Saya sangat tertarik dengan tiga hurup mempunyai arti yang luas

  3. Mukhlis says:

    Saya akan tetap mengikuti langka ini sampai berakhir

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s