Kenapa Perlu Berzikir ?

Zikir ialah berasal dri huruf bahasa arab (zha-khaf-rho)=(zakara-yazkuru-zikran) erti kalimah ialah sebut @ ingat @ memori @ lelaki. Tetpi perkataan zikir yg dimaksudkan di sini adalah “menyebut”.Knpkh amalan zikir ini perlu diamalkan? Ada sebahagian manusia berpendpt amaln zikir adalh perbuatan SUNAT, sdgkan dlm pengajian saya ttg amalan zikir adalh menjdi 1 kewajipan kpd setiap org islam.Walaubagaimanapun, ramai jg diantara kita yg malas utk mengmlknnya, pdhal ianya adalh amaln yg paling ringan utk dilakukn berbanding amalan2 lain.

Dalil yg mengatakan amalan zikir itu wajib berpandukan dari hadis:Sabda Junjungan nabi Muhammad seperti diriwayatkan Imam al-Bukhari n Muslim maksudnya: “Perumpamaan org yg berzikir kpd Tuhannya n yg tdk,seumpama org hidup & org mati”.Dan disertakn pula dalil dr kitab al-quran;”wahai org2 yg beriman, berzikirlah kamu kpd allah sebyk2nya” Pembahagian zikir terbahagi kpd 2 jenis iaitu;

1)Zikir Hasanat = amalan zikir ini dpt menghasilkan pahala dan ganjaran semata2 tanpa berhjt kpd sifat2 terpuji samada bersopan dihdpn allah,keikhlasan,kejujuran,kesbrn n dll.Kbykn amaln zikir ini terlalu umum diambil dr perbagai sumber samada dlm buku agama @ dr mulut2 org alim,mulut2 org tua2 dulu,dlm tv atau dlm radio dan sebagainya. Mnakala

2)Zikir darajat = amalan zikir ini akn menghasilkn nilai keredhaan disisi allah yg kemudian akn dihiasi dgn adab yg mulia dan meningkatnya level keimanan dr semasa kesemasa sehingga kpd drjt jatuh cinta kpd wali2 allah,kpd rasulullah serta allah.jenis amalan2 zikir dlm hal ini diambil secara ijazah iaitu zikir khusus dr mulut guru tasauf yg dikenali sebagai wali allah.

Kelbhn & kepentingn kekal dlm berzikir ialah hatinya akn tenang. walaupun pd peringkat awal seseorg mengmlkannya dlm keadaan lalai namun itu adalah lngkh terlbh baik dr tdk berzikir.
Lama kelamaan ianya berusaha utk mengekalkn berzikir maka ia akan dihadiahkn oleh allah dgn ibadat2 lain,dlm ertinya akn memantapkn lg amalan syariatnya(fekah).Sejurus itu mendtgkn jln2 rahmatNYA spy diangkat drjtnya disisi allah contohnya dia dilahirkn dgn memiliki sifat2 yg supernatural sebagaimana yg dimiliki pd diri nabi2.Amaln zikir jg dijdkn kunci titik tujuan tekun n taat dlm semua perkara.Lalu diperknlkn allah kpdnya mempunyai deria rasa yg kuat utk saling berhubung dgn allah & diangkat lg kpd drjt @ level istiqamah kpd asyik dan manis.

Pd hari ini,rata2nya saya melihat pendktn yg dibw oleh org2 beragama yg byk memberi penekanan dlm syarahn pengajian agama dimasjid @ disurau @didlm forum2 perdana hanyalah ditekankan bab rukun islam yg 5 seperti solat,puasa, zakat n haji.sedangkn rukun yg pertama ttg syahadah dijelaskn dgn ringkas shj n dilupakn.Pdhal di dlm rukun islam yg pertama itulh tersembunyinya rahsia amaln zikir sebagaimana slogannya berbunyi “asyhadu an la ila ha illallah wa asyhadu anna muhammadan rasulullah”.

Namun apa yg saya dpt perhatikan juga seolah2 amaln zikir terlalu berat utk diamalkn. Bila disebut saja ttg zikir”seolah2 rasa panas dan rimas plk” contohnya kita lihat kpd golongn muda mudi,mrk hanya lbh tumpukn kpd pendedahan ttg rahsia tarikh lahir,mencari jodoh,cinta yg sebenar,memilih pasangan yg sesuai dan bla bla bla.Oleh krn itu,mrk sbnrnya blm bersedia n mrk jg menganggap bhw berzikir akn menghalang utk berhibur bersrnk, begitu jg apa yg mrk sangkakan bhw,kalau ingin berubah diri adalah stlh mrk rasa jemu n puas dulu.

Knpkh pemikirn sebgini menjd alasan kukuh kpd mrk semua?adakah org alim ilmu fekah @ alim ttg ilmu lain turut mencipta alasan sedemikian? Fitrah smulajd kejadian manusia:Apabila mrk berfikir ingin menahan dri dr melakukan maksiat itu setlh mrk merasakn dirinya sdh sempurna,baru sesuai bginya utk mengmlkn zikir.tdkkah pelik bunyinya…..

Sdgkn pd pemahaman saya, Sifu saya tlh mengjr ttg amalan zikir merupakn satu aset wajib n penting sebagai pelengkap puzzle hidup berlandaskn pegangn syarat. Alangkah ruginya manusia yg mengabaikan n memandang ringan amaln berzikir.Mrk hanya lbh fokus & menitikberatkan kpd amalan2 jaga kesihatan, kecantikan,jaga hati org lain,hidup bergaya, sopan dimeja mkn,
adab2 berkomunikasi &amalan2 fekah. Pd hakikatnya amalan2 seumpama itu adalah suatu bab ilmu kulit luaran semata2…..Kbyknnya mrk membuat perspektif: “bila cantik dlm..cantiklah luarannya”fakta sebegitu merupakan idea yahudi utk menjahanamkn org islam…sehinggakan idea begitu meresap kpd golongan artis2 malaysia lalu diterjemahkn plk dlm masyarakat….
akhirnya golongan wartawan yg menyebarkn cerita. berita Dirogol,diceraikan,berzina, bersosial dan bla bla bla…..itulah yg dikatakan “bila cantik luar bermakna cantiklah dlmnya”.

Utk pengetahuan seseorg itu yg dikatakan cantik luar bergaya dan seksi…dan nk tau dlman itu cantik atau tdk…cuba perhatikan biji matanya yg putih…bagaimana rupanya?semestinya tidak seputih baby…bermakna dlmnnya amat sakit sekali….(sedkit mencelah)

Berblk kpd penekanan luaran itu jg adalah pencetus utk mencukupi syarat-rukun-yakin-amal-dan hemah =dikira sebagai “semata2 amalan shj”. Sudah tentunya tdk akan tercapai sesuatu amalan itu ke arah krn ALLAH. Oleh krn mrk hanya mahukan krn nama,krn gelaran,krn sanjungn,krn dihormati,krn pujian dan bla bla bla,

Jadi dgn lahirnya golongan2 yg bijakpandai dlm aliran agama tasauf tdk memyibukkan diri mrk utk mewar-warkan amalan zikir suatu amalan yg WAJIB krn mrk melihat hanya 30% manusia yg berminat dlm aliran ini.Perkara ini berlaku dan berlanjutan dr tahun ketahun disbbkan cara pemikiran mrk seperti yg sebutkn diatas dan sukar diajak utk mengubah diri disbbkn mrk HANYA merajakan nafsunya.Mrk sukar menerima kebenaran. Seolah jiwanya memberontak n pns telinga apabila mendgr nasihat ttg berzikir&timbul perasaan benci bila berckp ttg zikir.Ibaratnya kalau seseorg itu disuruh utk mengamalkn zikir,mcm takut2 jer…takut sesat.takut gila isim takut mereng dan mcm2 lg alasannya…sbb itulah saya sebutkan di atas tadi jenis zkir mcmna yg sesuai utk diamalkan.

Perhatikanlah wahai pelawat blog saya! DUNIA kita semakin tua,berbagai musibah &bala& malapetaka yg sdg &akan diturunkn allah.Sifat semulajadi Dunia ini terbentuk dr asal kalimah arab (daniya-yadna-dunya).ertinya abject @inferior maksudnya tanpa maruah,tidak bermutu,
hina dan keji.Dgn sbb itulah Rasulullah memberitahu kpd kita semua bhw “Dunia adalah penjara kpd org2 mukmin n nilai Dunia lbh ringan dr sayap lalat.Dlm istilah yg mdh utk kita fahami bhw sifat asal dunia itu menunjukkn ketamakn,kejhtn,ketdkpastian,kekeliruan&kecelaruan. Andai kata kita terlalu asyik,leka&berebut2 dgn dunia semata2 beerti kita tlh menjd sebahagian mangsa kjhtn dunia.

Andai kata Hidup kita tdk disirami dgn baja zikir mka kehidupn akan dipengaruhi oleh unsur PAKSAAN,ia akn DIPAKSA nafsunya utk melakukan kejhtn demi ksrnkkn semata2 n DIPAKSA nafsunya melakukn kebaikn krn nma,krn darjat,krn gelaran,krn kebanggaan,krn sanjungan,krn dihormati.Kemudian dia MEMAKSA dirinya utk membuat keputusn mengikut selera&kepuasan diri sendiri bhw setiap perbuatannya akn mendpt ganjaran yg bsr.Dlm erti kata hidup dlm khayalan n angan2 yg tinggi.

Disini saya membw 2 perbezaan ttg zikir,contohnya apabila kita “MENGINGATI” kpd sesuatu perkara,mka secara automatik jiwa n otaknya akan “MENYEBUT” hal itu. Tetapi lain pula keadaan apabila seseorg itu rajin “MENYEBUT” nama allah(berziki). maka automatiknya ia akn byk “MENGINGATI” ttg allah.Alangkah uniknya perbezaan ini.

Andai kata kita meletakkan persamaan ttg ingatan dan sebutan itu,bermakna tuhan & makhluk adalah sejenis,mka hukumnya blh jatuh kpd KAFIR. Oleh itu,apabila seseorg itu rajin berzikir,
otaknya akan menerima aktiviti bio elektrik iaitu satu tenaga gelombang yg luarbiasa.Tdk dpt dilihat oleh mata kasar.Setlh zikir diulang2 sebrp byk kali,mka akan terbentuk suatu tenaga yg menjd semakin aktif &turut menmbhkn tenaga dlmn yg diterima oleh otak.Lalu otak menjd aktif secara keseluruhan.Otak mula memahami perkra baru,melihat dr sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif serta kritis. Kemudian kemampuan otak dpt diterjemahkn melalui kesan zkir yg disalurkn terus kpd semua jenis kumpuln saraf seperti kandungan drh dlm tubuh manusia 6.816liter,sel2 bdn sbyk 26 trilion, tulang2nya sbyk 206btg,otot2nya sbyk 700 dan sendi2nya sbyk 250.

Pengkajian ttg kesan berzikir yg diamalkn oleh org2 islam sejak zmn nabi2 dulu kala lg,
sebagaimna yg tlh berlaku dizmn Nabi Sulaiman,seorg pemuda yg mengmlkn ajaran kitab taurat seblm kedtgn islam,beliau merupakn seorg alim yg berpegang dgn tauhid kewujudan maha ESA,beliau dikenali sebagai Asif Baqriyya.Kehebatannya mengatasi kehebatan Jin,dimna jin itu memiliki power yg tiada tandingan iaitu dpt mengangkat singgahsana.tetapi ditewaskan oleh syeikh asif baqriyya.Ceritanya tlh digmbrkn dlm quran surah an-namlu:ayat 38-40.

“Hai pembesar2 siapakah diantara kamu sekelian sanggup membw singgahsananya kpdku seblm mrk dtg kpdku sebagai org2 yg berserah diri”.“Berkata Ifrit (yg cerdik) itu dri glgn jin,aku akn dtg kpdku dgn membw singgahsana itu kpdmu seblm kamu berdiri dri tmpt dudukmu; sesungguhnya aku benar2 kuat utk membwnya lgi dpt dipercayai. Berkatalh seorg yg mempunyai ilmu dri al-Kitab; “Aku akan membw singgahsana itu kpdmu seblm matamu berkedip”.“Maka tatkala Sulaiman melihat singgahsana itu terltk dihdpnnya,ia pun berkata;“Ini termasuk kurniaan Tuhanku utk menguji aku,apakah aku bersyukur @ mengingkari (akan nikmat-Nya).Dan brg siapa bersyukur mka sesungguhnya dia bersyukur utk(kebaikan) dirinya sndiri.Dan brgsiapa yg ingkar,mka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lg Maha Mulia.”

Ramai juga dikalangn ilmuan agama islam & ilmuan2 yahudi turut serta mengkaji sedlm2nya. Pengkajian mrk itu disbbkn krn kejdian yg pelik&paranormal itu & sukar dipercayai maka akhirnya mereka menemui jwpn disebalik kisah itu adalah berpunca drp kesan amalan zikir.
Lalu golongan cendiakawan yahudi bermula mencipta dan strategi utk menghapuskn golongan ahli zikir,pd zamannya dia memenjarakan dan membunuh dan membasuh otak org islam ke arah fahaman wahabi,ahli syiah,ahli muktazilah,ahli sekular dan macam2 lagi. Pd hakikatnya mrk bimbang dgn kehebatan org2 islam.

Begitu juga sebagaimana tlh diterjemahkan juga oleh Van der Hoven, seorang psikologis dr Netherlands mengumumkn penemuannya ttg kesan membaca al Quran dan mengulangi sebutan kalimah zikir “Allah” keatas pesakit.Ini adalah berdasarkn kajiannya selama 3 tahun.Kesimpulan yg didptinya,sebutn “Allah” bnr2 memberi kesan yg memberangsangkan terhdp penyembuhan pesakit2 yg mengalami tekanan mental. Psikologis itu menerangkan bagaimana setiap huruf dlm kalimah “ALLAH” dpt memberi kesan penyembuhan kpd penyakitnya.Beliau menyatakn bhw:

> Huruf A,yg keluar melalui sistem pernafasan,akn mengwl pernafasan.

> Huruf L,yg ‘bersabdu'(berganda),apabila disebut akn menybbkn lidah sedikit terangkat kelelangit & akn menghasilkn 1 ‘pause’ yg merehatkan pernafasan.

>Huruf H,yg terakhir akn membuatkan 1’contact’antara paru-paru & jantung & ini akn mengwl degupan jantung.

Sebenarnya,professor ini seorg non-Muslim tetapi beliau sgt berminat dgn kajian Islam & suka mencri rahsia2 agung yg terkandung didlm kitab suci al Quran. Subhanallah!hebatnya amalan berzikir ini kalau dpt diamalkn oleh semua lapisan masyarakat islam. Nescaya akn berkuranglh kegiatan maksiat&kederhakaan didlm negara kita.Alangkah hebatnya kpd mrk yg pernah berzikir&kini masih mengekalkn lg berzikir&sdh merasai keadaan dirinya yg semakin super power serta kpd sesiapa yg baru didedahkn pemahaman pelajaran ini turut berminat utk mengmlknnya, mudah2an dpt mengamalkan mengikut kemampuannya tersendiri &mendptkn nasihat drp org2 alim dlm bidangnya ataupun blh bertanya terus dgn saya dgn lebih lanjut.

Akhir kata, saya hrp kalian semua dpt memahami disebalik info yg saya persembahkn didlm blog bermula dr tajuk meditasi + metafizik + hakikat agama dan hakikat diri + zikir=renung2
kanlah apakah rahsia disebaliknya yg anda semua faham.

About these ads

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Kenapa Perlu Berzikir ?

  1. chesiah says:

    Assalamualaikum. Mohon maaf ye…. kamu menulis entri dengan tulisan short cut keterlaluan. Bila membacaanya saya naik muak. Ini jelas menunjukkan kemalasan dan ketidakpedulian kamu akan martabat Bahasa Melayu. Please…. ia tidak menunjukkan apa2 kebanggaan yang anda harapkan. Sekian.

    • amy says:

      Saya pun setuju. Sesuatu yang baik, haruslah di sampaikan dgn bahasa yang boleh difahami. Saya perlu membaca beberapa kali untuk memahami maksud yang disampaikan.

  2. adewan putra says:

    baguss sekali pendapat nya sodara,,,

  3. pentingkan bahasa dari agama? says:

    Mengapa Chesiah menggunakan Bahasa Inggeris sekiranya ingin memertabatkan Bahasa Melayu ? penulis cuma ingin menyampaikan ilmu yang baik.=yang baik jadikan teladan..
    yang buruk jadikan sempadan = tengok tulisan “chesiah” ‘entri” “short cut” “please” “ye” “apa2″. Chesiah juga dinasihatkan menggunakan huruf besar selepas tanda noktah.
    Penggunaan perkataan “bila” adalah salah. Chesiah hendaklah menggunakan perkataan “apabila”.
    Chesiah juga dinasihatkan agar tidak muak dalam menuntut ilmu, terutamanya ilmu agama.

  4. Hi there just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren’t
    loading correctly. I’m not sure why but I think its a linking issue.

    I’ve tried it in two different web browsers and both show the same results.

  5. Gee says:

    Assalammualaikum. Terima kasih di atas ilmu yg ditulis.Walaupun sedikit menggunakan bahasa ringkas, saya tiada masalah, boleh faham. Apa yang penting ialah…maksud yang hendak disampaikan.Saya percaya dan yakin sekali dengan kelebihan berzikir. Ia banyak membina kekuatan dalaman. Saya juga telah mulakan amalan berzikir bermula dari zikir harian. Terima kasih.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s